Zapach Marki - Marketing Zapachowy

Zapach, nowy wymiar marketingu

Marketing zapachowy polega na stymulacji oczekiwanych zachowań człowieka poprzez wykorzystanie niezwykłych właściwości zmysłu węchu.

Marketing Zapachowy

Dlaczego ?

Człowiek postrzega otaczający świat dzięki zmysłom. Zmysłem dotychczas nie wykorzystywanym przez marketing jest zmysł węchu. Fakt, że oddychamy jest tak oczywisty, że nie uświadamiamy sobie jak wielką rolę odgrywa powonienie człowieka.

Każdy nasz oddech to porcja wrażeń zapachowych. Tak jak nie możemy przestać oddychać, tak nie możemy uciec przez zapachem. Fenomen ten leży u podstaw marketingu zapachowego.

aroma marketing

Dzięki czemu ?

Za percepcję zapachu odpowiada prawa półkula mózgu człowieka. Prawa półkula mózgu to miejsce odpowiedzialne między innymi za emocje, uczucia, intuicję i zachowania spontaniczne. Mózg człowieka poprzez zmysł węchu posiada zdolność identyfikacji, a przede wszystkim zdolność zapamiętywania zapachów. Odwoływanie się do zapamiętanych zapachów i umiejętność identyfikacji zapachów przez człowieka jest głównym obszarem oddziaływania marketingu zapachowego. Zmysł węchu jest zmysłem, który uaktywnia się u człowieka jako pierwszy. Niemowlę w pierwszych dniach życia rozpoznaje mamę właśnie po zapachu. Dorosły człowiek potrafi rozróżnić od 4000 do 10 000 różnych zapachów. Doświadczenie w postrzeganiu zapachów człowiek zbiera co dzień i przez całe życie. Wrażliwość na zapachy jest w dużej mierze kwestią indywidualną, ale zależy też od wieku, płci, czynników fizjologicznych czy środowiska.

Zjawiskiem, na którym koncentruje się marketing zapachowy jest pamięć zapachowa czyli umiejętność przywoływania z pamięci znanego zapachu.

Jest to szczególnie istotne, bowiem wrażenia zapachowe pozostają w pamięci nawet kilkanaście lat. W porównaniu z innymi zmysłami człowieka, pamięć zapachowa jest pamięcią najsilniejszą i najtrwalszą. Zdecydowanie krócej przechowywany jest w pamięci obraz, dźwięk, smak czy wrażenia dotykowe.

marketing zapachowy

Jaki jest cel ?

Wpływ zapachu na zachowanie człowieka jest wykorzystywany w strategii marketingu zapachowego w celu wywołania pozytywnych emocji u konsumenta. Stosowanie zapachu w strategii marketingowej służy dwóm nadrzędnym celom : kształtowaniu i modyfikowaniu zachowania konsumenta zgodnie z przyjętymi oczekiwaniami budowania wizerunku w świadomości konsumenta.

Marketing Zapachowy

Jaki jest rezultat ?

Posiadając wiedzę na temat wpływu określonych zapachów na zachowanie człowieka, mając sprecyzowane cele do osiągnięcia możemy wpływać na emocje i zachowanie konsumenta w odniesieniu do miejsca, produktu , usługi , wydarzenia czy marki.

Troską managerów każdej firmy są jej wyniki i postrzeganie marki. W każdym przypadku ważne jest, aby klient czuł się u nas dobrze i jego zadowolenie przełożyło się na wyniki naszej firmy.

W salonach sprzedaży szefom zależy, aby klient pozostał w nich jak najdłużej wówczas jest większa szansa, że dokona zakupów właśnie w naszym salonie.
W poczekalni gabinetów lekarskich istotne jest aby pacjent nie obawiał się i uspokoił.
W kolejkach do kas managerowie chcieliby , aby klient miał wrażenie że spędził mniej czasu aniżeli w rzeczywistości.
Życzeniem właścicieli restauracji jest aby klienci zamawiali więcej lub zamawiali określone dania.
Przyjeżdżając do hotelu, każdy chce się czuć w nim bezpiecznie jak w domu.

Stwarzając konsumentowi właściwy komfort zapachowy możemy osiągnąć zamierzone cele. Zapach wzbudza reakcje emocjonalne i wpływa na reakcje racjonalne klienta, w następstwie czego klient może poczuć się komfortowo lub odejść.

aroma marketing

Czy warto ?

Żeby odpowiedzieć na tak postawioną kwestię, każdy manager powinien odpowiedzieć sobie na pytanie czy zrobił absolutnie wszystko co mogło przynieść zwiększone obroty i lepsze postrzeganie zarządzanej marki ?

Na zachodzie Europy i w USA marketing zapachowy stosowany jest od początku nowego millenium. Zaczęły go stosować najprężniejsze marki, a obecnie rzeczywistość zapachowa staje się nieodzownym elementem marketingu sensorycznego.

Coraz większa konkurencja i dominujący rynek konsumenta sprawiają, że przedsiębiorcy aby sprostać wyzwaniom nie mogą pozostawać obojętni na nowe możliwości, jakie daje marketing zapachowy.
Warto podkreślić, że w dobie sprzedaży przez internet zapach w świecie realnym, nieosiągalny w sieci, gwarantuje przewagę konkurencyjną.

Zapach, skuteczna komunikacja

Zapach to woń postrzegana przez człowieka. Zapach może być przyjemny, obojętny bądź przykry.

zmysł węchu

Czy jest ważny ?

Na świecie istnieje około 400 000 zapachów i każdy z nich wpływa na nastrój i zachowanie człowieka. Reakcja na zapach to reakcja emocjonalna, która wpływa na racjonalnie podejmowane decyzje. O emocjach nie decydujemy świadomie, emocje nas ogarniają . Im bardziej osoba będzie walczyć z uczuciami tym silniej powracają jak chęć na czekoladę. Emocje wywoływane przez odpowiednio dobraną woń aktywują i wzmacniają inne przedsięwzięcia strategiczne firmy.

Zapachu nie możemy zobaczyć, ale możemy podążać za zapachem, który uważamy za przyjemny lub znajomy.
Zapachu nie możemy zmierzyć, zapach po prostu jest.
Zapach jedynie, albo aż tylko czujemy.

Odpowiednio dobrany zapach to nasze medium dotarcia do Państwa klienta. Dla konsumenta zapach jest integralną i nierozerwalną częścią miejsca, produktu, usługi lub wydarzenia.

zmysł węchu

Czy zapach może być niepowtarzalny ?

Szczególnym rezultatem pracy nad zapachem jest opracowanie unikalnego zapachu Państwa marki czyli Logo zapachowego. Odpowiednio dobrany zapach, harmonijny z kulturą marki i dobrze postrzegany przez docelowych klientów wywołuje pozytywne wrażenie. Możliwość opracowania logo zapachowego adresujemy do klientów, którzy chcą dodatkowo wzmocnić pozytywne wrażenie swoich klientów. zmysł węchu

Czy istnieje zapach idealny ?

Dotychczasowa praktyka i liczne badania dowodzą, że zmysł węchu jest najbardziej wpływowym zmysłem człowieka. Wiedza o zapachach jest dynamiczną, pasjonującą i młodą dziedziną. Za początek ery zapachowej przyjmuje się rok 1996. Wówczas autorzy rewolucyjnego dzieła o zmyśle węchu Linda Buck i Richard Axel zostali uhonorowani nagrodą Nobla. Chociaż na całym świecie podejmowane są liczne próby opracowania zapachu idealnego, żadna z nich nie skończyła się sukcesem.

Nie istnieje zapach idealny, który byłby tak samo postrzegany przez każdego człowieka z osobna. Dopóki nie zostanie wykreowany zapach idealny, dopóty będzie rozwijał się marketing zapachowy.

zmysł węchu

Jakie są zapachy ?

Tradycyjnie esencje zapachowe dzielimy na 7 głównych rodzin.
Kompozycje zapachowe z każdej rodziny wywołują u klientów inne doznania i wrażenia.

Esencje Ambry

Ambra to zapach prestiżu, elegancji i komfortu. Ambra jest szczególnie wysoko cenionym przez przemysł perfumeryjny surowcem pochodzenia zwierzęcego, podobnie jak piżmo, czy kastoreum.

Esencje leśne

To zapachy luksusu, sukcesu i prestiżu. Esencje są pozyskiwane z egzotycznych drzew głównie afrykańskich.

Esencje kwiatowe

To zapachy stymulujące, energetyzujące i tonizujące. Esencje są pozyskiwane z kwiatów, płatków kwiatowych bądź pyłku kwiatowego.

Esencje morskie

To zapachy świeżości, relaksu i antystresowe.

Esencje owocowe

To zapachy dynamizujące, relaksujące i komfortu. Esencje pozyskiwane z liści i owoców egzotycznych i znanych owoców charakteryzujących się szczególnie ciekawym zapachem np. maliny, figi, kiwi czy czarna porzeczka.

Esencje apetyczne

Zapachy sukcesu, bezpieczeństwa, spokoju i komfortu. Esencje na bazie migdałów, kwiatów wanilii, owoców kandyzowanych, ziół, pistacji czy werbeny.

Esencje cytrusowe

Zapachy kojarzone z dynamiką, sukcesem i czystością. Esencje pozyskiwane ze szczególnie wonnych owoców cytrusowych, zielonej herbaty.

zmysł węchu

Jaki zapach wybrać dla mojego biznesu ?

Zależy między innymi od celów jakie chcemy osiągnąć, od wystroju , od otoczenia od klientów jakich chcemy pozyskać. Przykładowo dla sklepów z elegancką odzieżą męską sugerujemy jeden z zapachów ambry lub zapach z grupy zapachów leśnych.

2015-2020 © Zapach Marki logo Zapach Marki